pondělí 22. února 2010

Opilecký prolog k novele Z Oddělení pisoárů / Pondělní grafomanie

Pracovní název Kriplové z porcelánu.


Kriplové z porcelánu, dezignéři z oddělení pisoárů. Na bílym porcelánu narýsovat čáru. Kriplové z porcelánu rýsovací prkna - jen pro jednu půlku lidstva. Odpoledne dopoledne jen šňupou svinstva a sněj vo novym pisoáru. Něco novýho pro tu jednu půlku lidstva. ... (Musíme rýsovat pisoáry. Čáry do oblouku. Čekaj až je osvítí a vymyslej novej pisoár. Ten první bude král. Úplná stár. Zkusili všechno v čekání na inspiraci. Jó, Koksárny Rakovník!)


Už mám dost - vykachlíkovanej ateliér plnej severního světla - čisto kolem mě, čisto ve mě: čisto jak jen dyzajnér sanitární keramiky může mít, vyčištěno, bílo, sněhobílo. Ale škvírama očí registruju inženýra Denise. Nelij ten benzin na ty rýsovací prkna! Nebo jo, ale nezapaluj to. Anebo jo, ale musíme jít pryč, tady je konec. Novej pisoár stejně nevymyslíme. V bílých pláštích utíkáme z keramičky, do světa barev - prodíráme se řepkovými poli k modrému obzoru - bíle ťupky na ukrajinské vlajce kdesi na Rakovnicku . .



(Když jsem tady začínal po škole pracovat, pořád jsem musel myslet na to jméno, dělám, dělal jsem v Raku Rakovník. Rako Rakovník - stačilo jen pomyslet na název toho města a hned mě začala sžírat vize rakoviny v mém těle, někde tam, mozek, plíce, střeva, prostata (už?), nebo snad rakovina prsu u designéra sanitární keramiky? Pobyt na Rakovnicku mě sžíral. Pracoval jsem v Raku a děsil se raka.

Narazí naši hrdinové v bílých pláštích na nějakou dimenzoinální trhlinu a propadnou se do příběhu Filipa a Hanky na chmelové brigádě?

Ten chlápek, co vyvinul lsd a náhodou si ho dal koňskou dávku na cestu domů z práce, to měl, i se započítáním rizik, určitě lepší než my: když jsme vyvinuli prototyp mohli sme si do něj tak akorát nachcat. Pokud šel do výroby, nestal se substrátem subkultury, spíš jakousi výlevkou kulturní většiny, výlevkou pivařů, sloužili jsme národu, národu pivařů, té mužnější půlce toho národa, jehož zlatem je chmel a taky ruce jejích skvělých zástupců. Ty se pak neobratně snažily zamířit do našich produktů odpad onoho prve jmenovaného zlata.)

Žádné komentáře:

Okomentovat