neděle 1. srpna 2010

Taky si přiložím / krátké poleno / Vniknutí, poznámka

Ve světě triviálních žánrů, splněných snů: z myšlenek, dojmů, dohadů, tušení a nejistot se stávají telepatie, telekineze, čtení a přenosy mylšenek . . kontrola lidí a věcí, předpovědi, proroctví, dopadení zabijáka, cestování časem, elixíry lásky atd atd. Magie a technologie si vyměňují místo tak rychle, že už je ani od sebe nerozeznáme.

Kromě jistého patosu (nedostupná rodina za mořem) rozehrává jakousi hru na náročnost a zároveň všechny složitosti vysvětluje, což nepříjemně/směšně přerušuje vyprávění/spád děje.

Střet reality a snu? Můžeme je zaměnit? Snad. Problémem je samotný koncept objektivní reality, koncept reality jako sdíleného prostoru - ve Vniknutí se jde ještě dál a je možné sdílet i sny. Jsou povýšeny, nebo poníženy na úroveň reality? Už ani ve spánku nemusíme být sami - už nikdy sami, tlačítko Sdílej úplně všude.

Koncept snu jako ovladatelného prostoru. Sen má na svojí straně pár silných zbraní, ale proti rozumu/vůli zde neobstojí. Sdílení, jež proniká všechny překážky a dokonale, pouhou myšlenkou, ovladatelný prostor - jako definice anti/utopie v kostce - jako kulisa akční podíváné, trikového spektáklu a hry na složitost - celé jako obětina rituálu spojujícího účastníky - ti spojeni "zážitkem" vzájemně se předhánějí ve své chápavosti, jíž je film falešnou zkouškou.

4 komentáře:

  1. Rád si představuju, že na věčnosti dostanu tlustou knihu ideového účetnictví a s ní i příležitost uzavřít debaty a témata, co jsem jich už měl za života plné zuby a tak. Tady jde teda jen o tu "hru na složitost" - přesně tím shazováním se lidi taky předhánějí s ostatními, že to jako prokoukli a není o co stát.

    OdpovědětVymazat
  2. -jasně, že tohle do posledně zmíněný škatulky může spadnou - a já sem za Prokouka. Spíš bych na tu hru nechtěl přistoupit a psát víc o recepci a recipientech než o Nolanovi

    Chtěl jsem říct, že existuje segment diváctva, kterej tyhle nápady kombinovaný se spektáklem vyhledává - kult Matrixu a menší kult Aronofskyho Fontány, jsou exemplární případy.

    OdpovědětVymazat
  3. dostuduj už někdy tu posranou školu, bude z tebe druhej deléz

    OdpovědětVymazat
  4. no jo, to sou jen takový záblesky

    OdpovědětVymazat