neděle 16. května 2010

Téměř sekvestorský soupis pozůstalosti? / Protokolování zatuchliny / Malá thanatografie

H. mně poskytnul studijní prostor v bytě, kde teď dočasně bydlí - chtěl jsem liduprázdné místo, kde bych měl klid . . - udělal jsem asi sto fotek mobilem, aniž by bylo cokoliv potřeba aranžovat - nakupení suvenýrů a dalších věcí za celý život, polovyklizený byt skoro bez nábytku, byt po mrtvé ženě (asi, žijí přeci déle), lampy, na zemi opřené o zeď prázdné rámy, zaprášená zrcadla, rukavice, prázdné rukavice, hnědé piano, na něm umělé květiny, vyšisované stíny po obrazech, sem tam pavučina - štosy knih, dokumentů, fotografií, drobností, přitažlivá pitoresknost veteše versus smrt ve vzduchu, ve zdech i ve škvírách parketové podlahy. Věci sousedí v těch nejbizarnějších souvislostech (taky staré desky, hodiny: najednou vypadají tak symbolicky) - neměl jsem nejmenší chuť se v tom hrabat; chaos - dezorganizace - směs, co zbyla z života: už jen z toho jsem měl husí kůži, ale fotit jsem musel - s mrazením se pokusit o posmrtnou masku, kýč smrti.

Pytle šatstva, dopisy, šatní kartáče, krabička psacích potřeb, nůžky - patery nůžky! - pořadatelé pozůstalosti setřídili vše podle podobností. Tak se vytratil vztah všech těch drobností k určité časové ose - spojující momenty, zážitky, období a návyky - nové zdánlivé uspořádání vytvořilo skrumáže, haldy ve skutečnosti nesouvisejících věcí.

Nevydržím to a otevřu šedou Pracovní knížku/Arbeitsbuch: Jméno, narozen 1926, státní příslušnost Protektorát Čechy a Morava. Mezi poslední stránkou a deskami pracovní knížky jsou tři útržky fotografie: tak to už je příliš, tři kousky z roztrhané fotografie a mezi nimi ještě vlas, asi pět centimetrů dlouhý světle hnědý vlas, ekl. Jak snadné je šmírovat cizí. Pod šedou knížkou, jakoby pro mě připravená, leží rudá knížka - jako by to rýsoval scénarista seriálu Vyprávěj - členem strany od ledna 1968. Členské příspěvky: kupony zaplacené a vylepené až do září 1989 včetně. Cítím se nepatřičně. Jsem snad nějaký šmírák, nebo sepisovatel pozůstalosti? Musím setřást mrazení i stud šmíráctví, využít klid (spíš mrtvost) bytu a číst, vypisovat, co jsem si přinesl, ne to, co tu najdu. Ale ta knížka mě provokovala...je třeba toho nechat, i když jedna věc vede k druhé - pracovní knížka, pod ní rudá knížka, vedle nich album nadepsané Mnichov.

Bílý ohlazený kámen - jen zarážka dveří, nebo je to kámen od moře? To by se přeci dalo najít ve fotografiích, taková dovolená u moře, manželka, děti, svatba, stáže, auto/chata, oblíbená hudba, četba, šatník, oblíbená barva, poslední kartáček na zuby (nebo na protézy) . . doufám, že tu nikde není deník, nechtěl bych ho číst, jsem si jistý, že tu nikde není. V rudé knížce je stejná adresa bydliště, na které se teď nacházím a stydím se dál štrachat. Zpod knížky vykukují orazítkované rohy obálek - došlá korespondence - kousek ságy - Vyprávěj - bylo by to tak snadné. Ohledání končí asi po hodině. Měl bych na sebe hodit kabát a odejít. Kartáče na šaty: 3x. Banalita, život, smrt, dějiny, pořádek, nepořádek, prach, pavučiny v rozích, spytlováno - připraveno k odvezení, vyhození, spálení, prodeji. Představuji si jak sedím v takto přeskupeném, rozpadlém bytě po Egonu Fischerovi - vše srovnáno podle souvislostí - jen lino vykazuje stopy hoření, které nešlo odstranit.

Tedy onen klíč třídění - rodinné památky sentimentální hodnoty, věci určené k převozu na chatu v Z., věci určené k prodeji a věci určené k vyhození, jen abych si to pamatoval, až budu pořádat nějakou pozůstalost. Inventář Bondyho bytu byl určitě rozebrán do posledního špendlíku - pro potřebu badatelů: 4 páry bot, 1 papuče, .. svrchníků, .. pyžam; zásoba mýdla, sirek, papíru, kondomů; 2 hřebeny, 3 nůžky, žádný kartáč na šaty, psací stroj, počítač? Korespondence:  , knihovna:  . Hodinky. Složenky. Zubní náhrada, záložní zubní náhrada v třetím šuplíku spolu s kleštěmi, šroubovákem, klubkem provázku, nožem na koberce a mašlovačkou. Na dně jedné skříně chuchvalec kravat, 4 ročníky Vokna,  .. částečný překlad Starého zákona atd. atd.

2 komentáře:

  1. už jsem definitivně přepadl do grafomanie, jsem si tím skoro jistý. A nedávno jsem četl blog, který měl v záhlaví cosi jako: Existuju! a pod tím menšími písmeny: Existuju!

    OdpovědětVymazat