pondělí 20. prosince 2010

Kompost \ Otázky zmaru a naděje / Případ noha


Dívka se zlomenou nohou, s nohou v sádře - křehkost. Dívka bez nohy, dívka s amputovanou nohou, dívka s pravou nohavicí srolovanou někam nad neexistující lýtko, dívka s nohavicí povlávající pod kolenem , nenávratně uříznutá noha. Pahýl v asymetrii. Pohledná dívka, na kterou zírá celé osazenstvo autobusu, ne kvůli tomu, že je pohledná, ale proto, že jejímu obličejíku a štíhlosti postavy neodpovídá nepřítomnost nohy od kolene dolů.
Přemítám o tomto zvláštním druhu zmrzačení, piju svůj dylinkový čaj, přikusuji geblsky, civím na vycíděný kuchyňský dřez. Myšlenky se pohupují na hladině vědomí jako polystyrenové kry v té soutěži Hry bez hranic, s nesmrtelnou Marcelou Augustovou, která se od sčítání “žolíků” dostala až do virtuálního studia Volby 2010, kde rukou staženou jako v gestu karatisty máchá kolem virtuálních sloupečků virtuálního grafu virtuálních voleb do nástupnické organizace Národního shromáždění, které to neustálo a muselo se přesunout blíž k Hradu, jako by přestěhování se do starší budovy přidalo stáří a vážnost celé instituci... ale tady už odbočuji, jako červ provrtává náhodnými směry hromadu kompostu...
- - -

Procházeje v nedávné době divadelní texty edice RozRazilu zjistil jsem, že nápad na hru o interview mladého novináře s filozofem, mistrem, geniem Pyroslavem Metříčkem je zcela neoriginální, a že hry o stáří a o hovoření s filozofy se v Čechách píší zcela běžně, to je nový život platónského dialogu, doslovné chápání tohoto rámce. Metříček se na začátku ptá novináře: Chcete slyšet vtip? -Jistě, (řekněte mi vtip, mistře.) -Česká filozofie! -Aha. -A má to různé modifikace. Třeba: Slovenská filozofie. Maďarská filozofie. Polská filozofie! Moldavská filozofie! Mám pokračovat? Píšete si to? Pochopil jste to? (Pozor, filozof-mistr se nikdy neptá, zda-li posluchači pochopili. Klade pouze záludné otázky, které vynutí nesprávnou odpověď a následnou nápravu, popřípadě vznáší pouze řečnické otázky, nebo klade řeznické otázky.)
- - -
Mezitím ta dívka stále čeká na svoji protézu nohy, aby mohla alespoň kulhat, aby se tak alespoň přiblížila dívce s nohou v sádře. Tedy Saxaně, dívce na košteti, dívce, která se stala komunistickou dívkou, lidskou dívkou díky svojí sádře. Dívky se stávají dívkami s pomocí sádry, nestávají se dívkami pomocí podlitiny na tváři, pomocí roztrženého rtu, nebo vyraženého zubu. Připomíná mi to, jak jsem si jednou mohl potřást rukou se slečnou která neměla ukazováček.
- - -

24 komentářů:

  1. Což mi připomnělo příběh o soustružnici, která přišedši o levou ruku (nehoda) na sádru nečekala, do obnažené kosti vyřízla závit, našroubovala na ni držák nožů a pokračovala v plnění plánu. Později prý vystudovala filozofii a změnila pohlaví a jméno.... je to někde v Socialistických životech, ale na kokrétní svazek si nevzpomenu.

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, tuším v SŽ, 2/72?: Soustružnice je více než jen dívka - soustružnice je žena, která se téměř rovná člověku v jeho hrdinství usilovné práce.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano, to bude ono..., pokud mě paměť neklame, končí to: "I soustružnice vyroste a zestárne, narostou jí vousy a stává se z ní Vedoucí směny. Nechodí již nahá a otrhaná, je pěkně oblečená v monterkách a v blůzce."
    Ostatně celý dvaasedmdesátý ročník je výborný, snad až na ten profil předsedy MNV v Německém Brodě (SŽ, 11/72), to je jak opsané z Kafky a navíc se to "Proměna" i drze jmenuje. Tak on ten Kafka byl lidový spisovatel, ne že ne, a měl to, jak se říká, odpozorováno, nastudováno, nakoukáno, ale...

    OdpovědětVymazat
  4. samozřejmě i on měl možnost se změnit, stejně jako soustružnice se mohl stát opravdovým /opravdovějším/ člověkem, profilovat se, lidsky se profilovat, místo toho jako by zůstal stát na místě, nepochopil, neprohlédl a vlastně se neproměnil a proto ho nemůžeme přijmout úplně

    OdpovědětVymazat
  5. Přesně tak - emigrovat do Švábska umí každý, ale stát se opravdovým člověkem bez přívlastků, vyprofilovat se zejména, hlavně a především jako Člověk, muž, manžel, milenec, nebo, v druhém plánu nakonec i jako ředitel, to chce pevnou, martenzitickou povahu, kterou rudá záře zakalí a mráz popustí, moč a zvratky nitridují, chlad cely cementuje... ale celá ta jeho - jeho proměna jako by proběhla, pokud vůbec proběhla!, jenom z vnějšku, formálně, a proti formalismu jsme přeci my vždycky bojovali. Narozdíl od jiných, kteří proti němu nikdy nebojovali.

    OdpovědětVymazat
  6. Sdělení bylo vždy přední, a je na místě se po něm ptát i u dotyčného, prázdná forma Moderního Člověka přeci nemůže uspokojovat

    OdpovědětVymazat
  7. a také neuspokojuje, neboť Moderní Člověk je ze své podstaty sám prázdnou formou - ukážeš Modernímu Člověku prázdnou formu, a on se v ní pozná. A to my chceme? No to my nechceme!

    OdpovědětVymazat
  8. Oni staří neslibovali nadarmo: "zkus překročit normu, snad dostaneš formu"

    OdpovědětVymazat
  9. i soustružnice si ostatně může přečíst Normu v originále

    OdpovědětVymazat
  10. na vás nemám, pánové. klobouk, cylindr a hrnce dolů.

    OdpovědětVymazat
  11. připojuju se k ovacím. měl bych přestat zanedbávat literaturu doslovu!

    OdpovědětVymazat
  12. překročili jsme Normu! (bez vás bych to musel pochválit sám)

    OdpovědětVymazat
  13. Je Norma náš Jordán nebo náš Rubikon? Je nová šablona pro vk Dar Boží, nebo naopak Boží Dar? Získáme odpovědi na všechny otázky roku 2011 přičtením jedničky k všem odpovědím na otázky roku 2010? Může tento komentář mít nějaké překvapivě překvapivé ukončení?

    OdpovědětVymazat
  14. Ani my sami netušíme, kam dál se toto vlákno odvine . . v moirových kompletech, s hroty běžek směřujícími k nebi jedeme už projetou stopou, a přesto nevíme kam.

    OdpovědětVymazat
  15. jak určitě říkával něčí děda: "Mladej, tendle svah za tebe nikdo nesjede."

    OdpovědětVymazat
  16. nová šablona naneštěstí znesnadňuje čtení i načítání

    OdpovědětVymazat
  17. soustružnice ve vysokém rozlišení jsou už takové

    OdpovědětVymazat
  18. když mně se ten obrázek nechce upravovat.

    Válcova vánoční bernhardovská mánie je velmi zábavná.

    ...soustružnice, co se tváří jako žena u plotny, ale není dívkou ze sporáku

    OdpovědětVymazat
  19. Mohl by canettiovsky uhořet při požáru bytu nacpaného po strop sebranými spisy T.B.

    Žena s tváří na plotně, žena s hlavou ve sporáku. Plyn už syčí (syn už plyčí) z trouby ven, a hned zase dovnitř - je to střídavý plyn.
    Sofiina volba: Se šípkovou!

    OdpovědětVymazat
  20. S Šípkovou se tráví v naší plynové sauně. (opilý sleduji http://www.youtube.com/watch?v=FBpyPucBq90)

    OdpovědětVymazat
  21. Nahé uvařené mrtvolky v přilehlém bazénku ledové vody (z aluminiových tyčí a modrého plastu, olezlá kachlíkovaná suterénní místnost mateřské školky, dveře do kotelny, okresní město v nejmenované pahorkatině).
    TO je bulvar.

    OdpovědětVymazat
  22. Mohl by ceauşescovsky uhořet při požáru bytu nacpaného po strop sebranými spisy StB.

    OdpovědětVymazat
  23. nebo se v den svých sedmašedesátých narozenin, brzy ráno, mírně opilý, vydat nasypat ptačí zob do krmítka, dostat infarkt a umrznout na krajnici venkovské ulice, jako svého času můj strýc

    OdpovědětVymazat
  24. Zvláštní, že to zmiňuješ - delší dobu se dojímám touto představou: ... o obecním prosťáčkovi, který se šmouhou od čokolády na tváři leží v závěji, zapadáván obrovskými nadýchanými vločkami sněhu svíraje v již mrtvých dlaních mrtvého ptáčka. Ptáčka, za jehož život nabízel život svůj - vesmír však úmluvu nedodržel

    OdpovědětVymazat